Útleírás
Pannonhalma-Bakonyszentlászló

Az út az apátság kapujánál kezdődik. Lemegyünk jobbra a lépcsőn, majd egy meredek úton elindulunk lefelé. Nemsokára lesz egy elágazás, ahol nem az egyenesen továbbmenő lépcsőt választjuk, hanem a balra induló kanyargós utat. Ezen lemegyünk egészen az aljáig, ami a pannonhalmi piactérnél van. Itt balra kanyarodunk (Mátyás király utca), majd az Arany János utcán megyünk ki a faluból. Ezen az úton maradunk egészen addig, amíg el nem érjük Ravazdot. Közben elhaladunk a téglagyár és a vasútállomás mellett is. Ravazdra érve keresztezzük a 82-es főutat, majd a temető után jobbra bekanyarodunk a sarkon a Fő utcára. Ezen megyünk tovább, el a templom mellett, majd nekivágunk a dombnak (Lukashorog utca). Egy jó darabig maradunk az aszfaltos úton. Amikor másodszorra is beérünk az erdőbe, lesz jobbra egy út (piros kereszt jelzés), egy természetvédelmi területes tábla is van mellette. Ezen megyünk tovább, levágva egy jókora kanyart a betonútból. Ha visszaértünk az aszfaltra, a következő jobbkanyarnál ismét bemegyünk az erdőbe, a két földút közül a jobb oldali a miénk. Ezt követjük egészen addig, amíg el nem érünk egy pihenőhelyet, ahol padok és asztalok is vannak.
Innen ismét nem a kanyargós úton megyünk tovább, hanem a bal felé található betonúton, aminek a bejáratánál egy sorompó van. Ez az út keresztez néhány másikat, de mi végig nyílegyenesen megyünk rajta, az aszfalt végénél tovább egyenesen az erdőbe, amíg csak el nem érjük az útra merőleges drótkerítést. Itt jobbra fordulunk, és a kerítés mellett felmászunk a dombra, majd le arról és fel a következőre (az aljában egy magasles van „a sarkon”), mindvégig az erdő és a szántóföld határán maradva. A második domb tetején bal felé indul egy keréknyom, ezt követjük addig, amíg lehet. Amikor véget ér, jobbra fordulunk, majd balra és megint jobbra, amíg be nem érünk Gicre. Az utcán balra fordulva érünk ki a főútra. A főúton jobbra indulva előbb-utóbb elérünk egy nagy keresztet a jobb oldalon. Itt van egy bolt illetve kocsma, ahol ebédelni lehet. Innen visszafelé jövünk egy kicsit, majd az út jobbra, a szemközti focipálya mellett folytatódik. Először egy patakot, majd a vasutat keresztezi. Az erdőben van egy elágazás, itt a jobb oldali út a helyes. Később a fenyőerdő szélén haladunk, a végén egy mezőn újabb elágazás van, ismét jobbra megyünk. Kicsivel utána egy harmadik elágazás, itt viszont balra, vissza az erdőbe.
Ezután kiérünk egy nagy mezőre, a bal oldalon kerítéssel. Ezt követjük egy jó darabig. A sarkánál körülbelül az eddigi irány folytatásában érdemes menni, amíg keresztbe nem jön egy másik kerítés (előtte próbálhatunk kicsit jobbra tartani, hogy ösvényen kanyarodjunk a másik útra, de jelzett út nincs és térkép nélkül nehéz eltalálni). A sarkától jól látszik a szemben lévő két erdősáv közti nyiladék, de ezen nem érdemes átmenni, hanem előtte jobbra kanyarodva az erdő szélén kell átmenni a patakon (kék vonal). Innen kell bekeveredni a következő kerítés mellé, ami a kép alján poros, szürke csíkként látszik az erdőben. Az újabb kerítés mellett jobbra fordulunk és követjük azt. A sarkán befordulunk balra és egy jó darabig a homokos keréknyomban megyünk.
A – jóval később – következő sarkon ismét befordulunk, majd kicsivel utána kiérünk egy újabb sarokra, egy dombon elterülő szántóföld szélére. Itt át lehet vágni a dombon, de inkább azon az úton megyünk tovább, amin jöttünk. Ez kicsit bal felé indul, majd a dombot megkerülve bekanyarodunk jobbra, ahonnan egyenesen megyünk tovább a falu felé. Bakonyszentlászlóra egy kanyar után a Rákóczi utcán érünk be. Ennek a végén balra fordulunk (Jókai utca), majd a háromszög alakú térnél szemben befordulunk a Petőfi Sándor utcába, ahol az iskola található. Bakonyszentlászló - Bakonybél Az iskola melletti templomtól indulunk, felfelé a Petőfi Sándor utcán, majd tovább a főúton (Vak Bottyán utca) majdnem a falu legvégéig. Ott azonban mielőtt még a főút elkanyarodna balra, átmegyünk az úton (valami buszforduló-szerű üres térség van itt), és a tér sarkában egy enyhén emelkedő aszfaltos úton megyünk egy darabig. Nem sokkal a vége előtt lesz egy kavicsos út balra (és egy tábla, hogy magánút vagy ilyesmi), itt befordulunk. Körülbelül száz-százötven méter után az út kimegy a szántóföldre. Amikor újra beér az erdőbe, az elágazásnál a bal oldali utat kell választani, ami egyenesen megy tovább. Ez az út a térképen „régi fenyőfői út” néven szerepel, de nincs felfestve turistajelzés. Ezen megyünk jó sokáig, egészen addig, amíg Fenyőfő határában ki nem érünk az aszfaltos útra. Itt nem megyünk be a faluba, hanem a másik irányba (az erdőből kiérve balra) indulunk, majd néhány száz méter után befordulunk jobbra az erdőbe a zöld jelzésen. Ez sajnos nincs mindenhol elég láthatóan felfestve. Arra kell figyelni, hogy miután bejöttünk a betonútról, nemsokára fel kell kanyarodni bal felé, egy kicsi tisztásnál, ami be van nőve tüskés bokrokkal. Az ösvény innentől egyértelmű, rövidesen kiér egy földútra, ami a piros jelzés nyomvonala. Itt jobbra fordulunk és követjük a piros jelzést egészen a Kőris-hegyig (ami innen még légvonalban is 6 km). A hegyről az Ördöglik-barlang felé jövünk le (a padok környékén kell keresni a kék ? jelet, majd ezt követve leereszkedni egy nagyon meredek lejtőn, aminek a végén kiérünk a szerpentinre. Ezen lefelé megyünk egy kicsit a következő kanyarig, ahol le is kanyarodunk jobbra. A következő kereszteződésben a jobb oldali út a Barátok Útja, ezen megyünk tovább, követve a zöld jelzést (van még jobbra egy út, de az visszafelé kanyarodik) egészen Bakonybélig.Néhány hely, amire figyelni kell:• hamarosan lesz egy négyszögletű rét, ahol úgy néz ki, mintha a túloldalon folytatódna az út, pedig a túlsó sarokban kell továbbmenni. • később kiérünk egy kavicsos útra, épp egy nagy félkör-kanyarban. Itt rögtön a kanyar közepén be is megyünk újból balra az erdőbe. • miután kiértünk az aszfaltos útra, már egészen közel a faluhoz, jobbra megyünk, és a kanyarban a második lehetőségnél fordulunk le bal felé az útról, át egy kis patakon. Innen már nincs messze a falu (kevesebb, mint 1 km). Amikor kiérünk az erdőből, egyből lemegyünk a szemközti utcán (ezzel levágva egy nagy kanyart a főutcából), majd bal felé indulva megyünk tovább a főutcán az apátságig. Bakonybél - Veszprém Az apátságtól indulva a főútra merőleges utcán hagyjuk el a falut, egy kavicsos úton, ami elmegy a szent-kúti tó és a kápolna mellett. Ezen a kavicsos úton (a térképen sárga illetve piros kocka jelzése van) megyünk egy jó darabig. Van egy elágazás, ahol a bal felé menő útnál ki van téve egy Természetvédelmi Terület-tábla, a jobb oldali pedig keresztezi a patakot és utána szintén balra fordul^ itt a patakon átmenő út a miénk. Az út innen sokáig az erdőben halad, majd kiér egy nagy mezőre (van rajta több magasles is). Innen egy darabig nincs turistajelzés. A mező (képen fehérrel) végén balra kanyarodik, ismét be az erdőbe. Innentől kell majd egy kicsit figyelni. Lesz egy nagyon éles kanyar jobbra, ahol az út szerpentinszerűen felkanyarodik és visszafelé indul (a kép jobb szélén). A következő nagy jobbkanyarnál, ami nem ennyire éles és lefelé megy, be kell menni balra az erdőbe, ahol meg kell találni ismét a sárga jelzést. Az út nemsokára kiér az erdőből, egy füves rétre, majd egy kerítés mellett halad, végül annak sarkánál kiér egy földútra. Itt egyenesen megyünk tovább (balra a piros kereszt jelzés kanyarodna), el a Ráktanya mellett, majd a kereszteződésnél balra. Innentől elvileg a piros kocka, majd a sima piros jelzésen megyünk egészen Hárskútig, de nem emlékszem, hogy fel lenne festve. Hosszú, kavicsos / poros út. A falu előtt, ahol már aszfaltos úton megyünk, a házak után be szoktunk kanyarodni balra, a temető mellett, majd a saroknál jobbra, így éppen a templom elé érkezünk. A templom utcájából jobbra fordulva kell egy kicsit menni. Ebédelni egy kocsma udvarán szoktunk. Innen megyünk tovább: rögtön a szemben lévő utcán (Veszprémi utca, egy kereszt van a sarkon) kimegyünk a faluból. Amint egy T-elágazáshoz érünk, balra fordulunk, majd a következő lehetőségnél jobbra le, egy rossz köves úton. Innen kezdődnek a „tükörtojás”-jelzések, amik egészen Veszprém határáig vezetnek. Innen egy jó darabig ezen a köves úton megyünk az Esztergáli-völgyben egészen addig, amíg a katonai gyakorlótér előtt el nem érünk egy sorompót. Ezen átmegyünk és kiérünk a nyílt terepre. A vasúti átjáró, ahol az út folytatódik, nagyjából „szemben” van ezzel a hellyel, ahol kiérünk, de úton csak kerülővel tudjuk megközelíteni: először jobb felé megyünk, majd keresztül a síkságon és végül vissza balra. Az átjáró a fenyőerdő sarkánál lesz. Itt keresztezzük a vasutat, majd bal felé bemegyünk az erdőbe. Az úton sok kereszteződés lesz, de mindvégig egyenesen kell továbbmennünk egészen addig, amíg el nem érünk egy távvezetéket, ami egy széles nyiladékban keresztezi az utat. Ezen átvágunk, de a túlsó oldalon csak néhány métert megyünk egyenesen az erdőben, utána jobbra befordulunk egy ösvényen. Innentől sűrűbben vannak a „tükörtojások”, ezeket követve kanyargunk az erdőben. Egy idő múlva kiérünk egy földútra, amin jobbra indulunk és nemsokára kiérünk egy aszfaltos útra. Ezen szintén jobbra fordulva már bent is vagyunk a városban. A 8-as úton átmegyünk és a balra lévő magas panelházzal szemben induló úton (Kistó utca, később Szent István utca) megyünk a belváros felé. A Davidikum kollégium az Eszterházy Antal utcában van, ez a lejtőről leérve rögtön az első utca jobbra. Veszprém – Tótvázsony A kollégium kapuján kilépve balra indulunk, felfelé az utcán, majd ráfordulunk a viaduktra. A legegyszerűbben úgy jutunk ki a városból, ha a híd utáni első kereszteződésben jobbra fordulunk (Harmat utca), majd a második utcán balra (Szél utca). Innentől egészen sokáig egyenesen megyünk (később a Vámosi úton, majd a Kiskőrösi utcán) és kiérünk a városból kivezető József Attila utcára. Elmegyünk a temető mellett, majd egy lámpás kereszteződésnél átmegyünk a 8-as úton. Ez az útvonal egyik legveszélyesebb része, mert egy forgalmas út mellett haladunk. Az út szélén haladva elmegyünk a Nagyvázsony, Tapolca, Sümeg tábla mellett és azt elhagyva rövidesen balra kanyarodunk egy kavicsos útra. Innen Veszprémfajszig végig a piros jelzés vezet egy nagy félkörben, végig az erdő szélén. A faluba a templom mellett érünk be. A főutcán bal felé indulva végigsétálunk a falun, balra fel lehet menni a kálváriadombra. A falut elhagyva az út jobb oldalán egy játszótér van. Innentől egy pár kilométeren át egy bozótos-erdős részen megyünk, ahol nem igazán vannak kijelölve az utak, úgyhogy érdemes figyelni. Egy biztos kiindulópont a játszótér túlsó végén van: a játszótér sarkában, ami az úttól és a falutól a legtávolabb esik, kezdődik egy keréknyom. Ezt kell követni. Kicsit kanyarog a mezőn, majd elér egy elágazáshoz, aminek a közepén egy nagy fa van. A térkép szerint itt elágazik a piros kereszt és zöld jelzés, ennek örömére egyik sincs felfestve a fára. Nekünk a bal oldali út lesz a jó. Ezen megyünk jó sokáig, mindig lehetőleg egyenesen. A jelzés egy idő múlva elkanyarodik balra, de itt is egyenesen megyünk tovább, majd egy kis idő múlva kiérünk egy kavicsos út sarkára. Itt balra megyünk tovább (zöld kereszt). Lesz egy elágazás, ahová egy jobbkanyar érkezünk. Itt több út is találkozik, velünk szemben pedig egy mező van. Itt élesen balra kanyarodunk, majd jobbra, hogy egy Természetvédelmi Terület táblával jelzett köves úton menjünk tovább. Ez az út egyébként irányban folytatása annak az útnak, amin az elágazáshoz megérkeztünk (át is lehet vágni az elágazáson, ha nincs nagyon benőve), így könnyű megtalálni. (Bonyolultan van leírva, pedig nem az. A képen jobbról jövünk és balra megyünk tovább.) Innentől együtt halad a piros és zöld jelzés. Az út egyre meredekebben emelkedik majd egészen addig, amíg fel nem ér a Recsek-hegy csúcsára. Érdemes felmenni a kilátóba. A hegyről az út folytatásán megyünk le. Amikor ez egy T-elágazásnál végen ér, jobbra megyünk, majd nem sokkal később egy másik elágazásnál balra, még mindig a zöld jelzésen. A faluba beérve jobbra megyünk az utcán, jobbra el a templom mellett. Mehetünk tovább az út folytatásában, vagy átvághatunk a szántóföldön, a temetőt balról megkerülve, majd kicsit jobbra tartva. Akármelyiket is választjuk, kiérünk egy elágazáshoz, ahol három kavicsos út találkozik – ebből az egyik a hátunk mögül jön. A bal oldalit választjuk, amin elsétálunk az aszfaltos útig. Itt jobbra megyünk néhány métert, majd egy újabb kavicsos úton bemegyünk balra. Ezen az úton egészen Tótvázsonyig megyünk, ahol választhatunk, hogy a betonúton megyünk be a faluba, vagy kicsivel előbb ösvényen (ami egyébként rajta van a térképen). Tótvázsony – Tihany A faluból a főutcán (Magyar út) megyünk ki. Az utolsó házak után nem sokkal letér jobbra egy aszfaltozott út, ezen be is kanyarodunk. Miután ez beér az erdőbe, elkanyarodik jobbra egy kastélyhotelhez, de mi nem arra megyünk. A kanyarban a zöld jelzésen bemegyünk az erdőbe, nagyjából az eddigi útirányunk folytatásában (balra is megy egy út, a zöld és kék jelzés együtt, de ez nem a jó út). Az erdőben van néhány elágazás, de itt a jelzések elég jól láthatóak. A kavicsos-köves úton a hegyoldalban kanyarogva gyönyörű kilátás nyílik a Balatonra és a Tihanyi-félszigetre is. A hegy aljában, mikor már szőlők között kanyarog az út, kiérünk egy egyenes, betonozott útra. Innen egészen Balatonszőlősig nyílegyenesen megyünk (a betonút elkanyarodik, de ez nem zavar). A faluba egy buszfordulónál érünk be, aminek a túlsó végén bekanyarodunk jobbra (Fő út – nem összekeverendő a balra menő Fő utcával…). A házak után lesz egy elágazás, ahol balra kanyarodunk egy széles, kavicsos úton (a térkép szerint piros és zöld jelzés). Az út az erdőben folytatódik, és egyenesen megy egészen addig, amíg Aszófő határában ki nem ér az országútra. Itt jobbra fordulva hamarosan beérünk a faluba. A kereszteződésnél jobbra fordulva lehet eljutni a templomhoz, balra pedig az út folytatódik Tihany felé. A 71-es főúthoz érve balra fordulunk, majd a zebránál átmegyünk az út túloldalára. A vasúti átjáró után nem sokkal befordulunk jobbra, majd balra, így a főúttal párhuzamosan haladunk. A falu végén visszamegyünk a főút mellé, a bicikliútra. Figyeljünk a biciklisekre! Amikor elérjük az úttól jobbra található templomromot, választhatunk, hogy átvágunk a mezőn (esős időben nem kellemes) vagy kis kerülővel a bicikliúton megyünk tovább. Akármelyiket is választjuk, az autóút mellett érünk be Tihanyba.

Aktív turizmus

Tihanyi Bencés Apátság   |
és között

A Bencés Apátság 950 év óta van a Tihanyi félszigeten. A templom, miként a régi templomok, a felkelő naphoz igazodik. Az évszázadok során pusztulás és újjáéledés többször osztályrésze volt. Az alapító király, I. András sírja becses emlékhelye a mai Magyarországnak.

Természeti értékek | Ökoturizmus

Veterán Jármű Kiállítás   |
2016. május 7. és 2065. május 7. között
Amerikai oldtimer járművek, keleti-nyugati veterán autócsodák, antik motorkerékpárok

Kulturális örökség

Paloznaki tájház   |
és között
A falu központjában álló épület a Balaton-felvidékre jellemző hagyományos kőből épült nádfedeles tornácos épület. Belsejében a népi eszközöket, a XX. század elejének Balaton-felvidéki paraszti világát felidéző kiállítás látható. A házhoz tartózó borospincében a borászat és a szőlőművelés eszközei tekinthetők meg. Az udvarban nyaranta kézműves foglalkozásokat, hangversenyeket, főzőversenyeket tartanak.
Hírlevél

Szeretne folyamatosan értesülni a szálláshelyek aktuális ajánlatairól, akciókról, programokról? Iratkozzon fel hetente megjelenő ingyenes Hírlevelünkre és számos szezonális, valamint egyéb ajánlat közül válogathat!